Kunst & cultuur

21 maart 2022 - Coimbra, Portugal

Vandaag schrijf ik deze blog in de bus op weg naar Coimbra, een studentenstad halverwege Portugal met één van de oudste universiteiten van Europa. We gaan op dagtrip met een groepje Franstalige Belgen die we hier hebben ontmoet. De goedkoopste bus vertrok echter wel al om half 9 's ochtends, dus momenteel is het om mij heen doodstil. Iedereen probeert even een uurtje extra slaap te pakken. Het leven van een Erasmus student valt ook niet mee als je nog een feestje had de avond voor je dagje weg.
Ik probeer in de tussentijd een comfortabele positie te vinden waarin ik mijn spierpijn van het surfen twee dagen geleden het minste voel. Ik had besloten dat nu de regen eindelijk plaats heeft gemaakt voor de zon het de hoogste tijd was dat we onze eerste surfles namen. Je begrijpt dat ik geen natuurtalent was, ik kwam niet veel verder dan zorgen dat ik op mijn surfbord bleef liggen als ik meegevoerd werd met een hoge golf. We hadden wel grote lol, spartelend in de Atlantische Oceaan. Nadien aten we pizza en keken we hoe de zon roodgekleurd wegzakte en plaatsmaakte voor een koele avond.

Ook op de universiteit maakten we deze week het één en ander mee. Cato maakte kunstwerken in Visual Arts class, waar we werkten met een techniek van blue prints. Onze Environment and Sustainability docent houdt erg van gadgets. Vorige week was hij druk in de weer met een 3D printer, en deze week zette hij een tent in de vorm van een koepel op het gras, met daarin een projector die ons een 360° video toonde. Beelden van oceanen, woestijnen en oerwouden vlogen over het doek van de tent, de hele ruimte vullend.

Vorig weekend stond in het teken van activiteiten met ESN, de studentenvereniging voor internationals. Zaterdag 12 maart bezochten we het trammuseum. Dit was niet zo heel bijzonder, bovendien regende het pijpenstelen en was het daardoor heel koud. Ondanks dat was het gezelschap goed, en sloten we de dag af in de kroeg, waarin een Portugees ons veel uitlegde over de geschiedenis van het land en hoe dit terug te zien is in de hedendaagse politiek. Volgens hem zou in de toekomst communistische en kapitalistische systemen verouderd raken, en zouden we toegaan naar een wereld waarin landgrenzen wegvallen. Wij, internationale studenten samen aan één tafel, was het kleine begin hiervan. We vonden het een mooi idee, al was niet iedereen zo optimistisch over de toekomst.

Op zondag kreeg ik met ESN een rondleiding in Casa Da Musica, een concertgebouw in Porto ontworpen door Nederlandse architect Rem Koolmaas. Het middelpunt van het gebouw was een grote, goudkleurige concertzaal. Daaromheen waren allerlei kamers in verschillende stijlen, die stuk voor stuk uitkeken op de concertzaal. Heel gaaf om te zien!

Onze bus rijdt inmiddels Coimbra binnen dus ik ga uitstappen, tot de volgende blog!

Ps. Blog geschreven voor Coimbra en gepost na Coimbra, zie bijgaande foto's!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Inez:
    21 maart 2022
    Mooie foto's Machteld en goed verhaal! Deze foto's zijn nog van Porto denk ik. Want Coimbra rijd je nu in, dus die foto's zullen nog wel komen. Veel plezier deze week weer, mama
  2. Thea Van Riel:
    23 maart 2022
    Heel leuk om te lezen. Fijn in zo toch een beetje contact te hebben ook al zijn jullie ver weg. Mooi daar. Veel plezier.
  3. Anne:
    26 maart 2022
    Leuk je verhaal machteld. Al de ontmoetingen zijn zo leuk. En Coimbra is zo leuk, al die trapjes en pleintjes. Met onze pelgrimsticbt over Porto naar Santiago kregen we ook een leuke indruk van Portugal. Ok hadden we toen leuke ontmoetingen. Veel plezier. Groetjes Harry en Anne
  4. Inez:
    12 april 2022
    Lieve Machteld,Cato. Dank voor weer een mooi verhaal. De groepsfoto aan het eind toont aangenaam de dynamiek! Ook interessant de toekomstvisie tussen beide ideologieën. 'k Gun hem graag de idealistiese toonzetting. Wereldvrede is mij nu een vrolijke wens. Dag lieverds. Tot nu volgend keer. Robbert.