De grens over naar Spanje!

13 juni 2022 - Porto, Portugal

Half juni alweer! En dat betekent, deadlines. De afgelopen week staat in het teken van typen, typen en typen aan ons eindverslag. We schrijven het verslag over het project dat we op stage hebben uitgevoerd. In mijn (Machteld) geval is dit project vormgegeven aan de hand van het boek Same, same but different van Sue Kostecki-Shaw. Samen met twee klasgenootjes heb ik drie dagen lesgegeven over onze landen in vergelijking met Portugal. Welke cultuurverschillen zijn er? Welke dingen zijn hetzelfde? Hierbij was het doel om geïntegreerd Engelse les te geven. Dit betekent dat leerlingen Engels leren via het leren van een ander vak of thema. Ik heb veel lol gehad op deze stage. De kinderen waren enthousiast, de docenten waren heel vriendelijk en gaven ons alle ruimte en tijd.

Gelukkig was er tussen al het studeren in ook nog tijd voor sightseeing. Het weekend van 28 en 29 mei gingen we samen met drie huisgenootjes (Celine, Dani en Jemima) een weekendje de natuur in. We huurden een auto en reden naar nationaal park Peneda-Geres. Op dag 1 parkeerden we de auto bij een prachtig uitzichtpunt, vanwaar we keken over een vallei met in het midden een helderblauw meer. Vanaf hier maakten we een wandeling richting een waterval. Onderweg snuffelden tamme paarden aan ons en passeerden we verschillende waterbronnen, met heerlijk koud water rechtstreeks uit de natuur. Het was deze dag zo'n 30 graden, dus besloten we eenmaal bij de waterval aangekomen een plons te nemen en niet te verplaatsen tot de zon begon te zakken.

Op dag twee veranderde het weer en werd het bewolkt. We begonnen de dag door de grens met Spanje op te zoeken, en reden later via een onverharde weg de berg af richting een meer. Langs de oevers van het meer stonden rijen naaldbomen, die tegen de heuvels op verdwenen in de mist. Het natuurgebied zag er totaal anders uit dan de dag ervoor!

Het weekend erna stond een citytrip op de planning, met onze andere huisgenootjes (Martina en Zoe). Van donderdag 2 op vrijdag 3 juni zaten we 8 uur in de bus, van Porto naar Madrid. De flixbus was goedkoop, maar alles behalve comfortabel. Gelukkig maakte zonovergoten Madrid onze gebroken nacht meer dan goed. We begonnen de vrijdag met een wandeling door Barrio de Las Letras, een schattig wijkje vol boetiekjes en koffietentjes. 's Middags deden we een Free Walking Tour, geleid door een overenthousiaste Amerikaan die sneller praatte dan het licht. De 3 uur durende tour kostte ons de laatste beetjes energie nog over na de busreis, dus besloten we voor het avondeten nog even een dutje te doen. 's Avonds volgden we het advies van een local op en gingen we naar een overvol tentje waar we enorme borden gratis tapas kregen bij onze drankjes.

Zaterdag spendeerden we in het enorme stadspark Retiro. We picknickten, wandelden langs het meer en bekeken het Palacio de Cristal van Madrid. 's Avonds dompelden we ons onder in het nachtleven van Madrid. We dansten op Spaanse hits in een club waar alle meiden rondliepen in prachtige jurkjes en op hakken. We voelden ons ietwat under dressed, zo chique op stap gaan zijn we vanuit Porto niet gewend.

Zondagmiddag slenterden we door de wijk Salamanca en keken we de zonsondergang vanuit park Templo de Debod. Hongerig wilden we in dit park onze afhaalpizza's opeten, maar toen we de doos openden bleken onze pizza's niet voorgesneden te zijn. Dan maar scheuren! Het werd enigszins een bende, maar lekker was het wel.

Maandag huurden we elektrische steps. Eenmaal aan het steppen kwamen we erachter dat de fietspaden in Madrid in het midden van vierbaans autowegen zijn! Dit vond ik eerst best eng, maar na een tijdje raakte ik gewend aan het verkeer en vloog ik vrolijk door de Spaanse straten. We sloten onze stedentrip af met een bezoek aan museum Reina Sofia. Daarna was het tijd voor de nachtbus terug naar Porto. Stiekem wilden we nog helemaal niet terug, we zijn in vier dagen verliefd geraakt op prachtig en bruisend Madrid.

1. Thea Van Riel:
    14 juni 2022
    Ha Machteld en Cato, zo leuk weer om jullie blog te lezen. Wat is het er mooi en wat doen jullie veel. Inderdaad, juni alweer. Time flies. We missen jullie. Lieve groeten van ons.
  2. Inez:
    16 juni 2022
    Zo meid, jullie zien er met z'n allen vrolijk en genietend van het leven uit. Ook de natuur is heel mooi en ik ben benieuwd naar dat park ten noorden van Porto. Madrid is ook mooi als ik zo naar de foto's kijk. We zien je over twee dagen! Kus, mam