The Algarve Experience

27 april 2022 - Porto, Portugal

'Weetje, eigenlijk is er nog niks écht fout gegaan'. Cato komt tot deze conclusie wachtend op de bus die ons in zeven uur tijd van Faro terug naar Porto zal brengen. We hebben zin om weer 'naar huis' te gaan. Terug naar Porto! We begonnen onze paasvakantie in Lissabon. Aangekomen in ons hostel spraken we een jongen die ons vertelde dat het aankomende weekend het Sonar festival zou plaatsvinden in de stad, en dat er nog kaarten waren. Zo begon ons weekend in Lissabon met een spontaan bezoek aan een heel gaaf festival!

Twee dagen later gingen we eten bij een klasgenootje van ons die in Lissabon haar Erasmus doet. Leuk om samen over het bekende te praten: Nijmegen, de pabo. We wisselden uit hoe het studeren tot nu toe verlopen was, waar we allemaal al waren geweest en nog naartoe wilden. We gingen 's avonds met haar mee uit, maar op een regenachtige maandagavond was er toch niet zoveel te beleven. Op tijd naar bed dan maar, ook weleens fijn.

Op woensdag namen we de flixbus verder naar het zuiden, en stapten uit in Faro. Hier ontmoetten we Cecilia, een vriendin van ons uit Porto. Zij had het eerste deel van haar vakantie in Sevilla doorgebracht, en reisde nu via een stop in Faro terug naar Porto. 's Avonds gingen we samen uit in het kleine Faro. De volgende dag ontbeten we bij een schattig lokaal tentje, waar we een rijkgevulde tosti kregen voor twee euro. Vervolgens wilden we de veerboot nemen naar het strand, maar die hadden we net gemist. Samen zaten we op de kade, het uur dat we moesten wachten dodend met het eten van aardbeien en druiven in de zon. Het is pas echt vakantie als een uur wachten op het openbaar vervoer geen enkel probleem meer is.

Het strand van Faro is mooi, maar Cato en ik wilden toch wel graag de 'echte Algarve experience' voor we vertrokken. Vanuit Faro namen we de trein naar het stadje Lagoa, vanuit waar we nog een kwartier met een taxi naar het beroemde Praia da Marinha reden. We keken onze ogen uit naar de rotsen die fel afstaken tegen de blauwe oceaan en de heldere lucht. Het was prachtig! We zwommen in zee, genoten van de zon en wandelden wat rond in het bijzondere gebied. Nu was onze vakantie helemaal compleet.

Inmiddels hebben we er alweer anderhalve week 'terug naar school' opzitten, en hebben we onze kennismaking op stage achter de rug. We kijken met enige spanning naar de weken die komen gaan. Hoe zal onze stage gaan verlopen? Voordat we aan serieus stage lopen toekomen hebben we gelukkig volgende week weer een weekje vrij, vanwege Quiema das Fitas. Dit is een festival van een week lang, speciaal voor alle studenten uit Porto. Ons is beloofd dat dit 'het beste feest van het jaar is', we zijn benieuwd...

1. Diny:
    27 april 2022
    Hoi Machteld, wat een mooi verhaal weer: het is echt genieten daar! En leuk om her en der vrienden en bekenden te treffen om weer gezellig mee op stap te gaan. Geniet van het ‘feest der feesten’, en ik ben benieuwd naar jullie stage ervaringen!
    Kunnen jullie een beetje warmte deze kant op sturen? Wij lopen tussen Zamora en Ourense richting Santiago de Compostela, maar het is hier vooral ‘s morgens nog behoorlijk frisjes! Groetjes en veel plezier samen!
  2. Inez:
    28 april 2022
    Levensgenieters, Cato en Machteld, het is weer van een groot genoegen, je vakantiegenietingen te lezen, daar in de Algarven en elders.
    Waar ik benieuwd naar ben, hoe jullie stage gaat verlopen. Ga je lesgeven aan portugese kleintjes en hoe gaat dat dan, met de talen..portugees, nederlands, engels, koeterwaals?Ik lees het weer in jullie amusante beschrijvingen. groetjes Robbert.
  3. Geert:
    28 april 2022
    Wij hebben jullie al paar keer heerlijk live ontmoet in jullie fijne Porto. Gaat niets boven the real thing en het echte contact! Niks te veel beloofd over Porto. Mooi geschreven weer. Tot morgen?
  4. Inez:
    Ha meis,
    Mooie foto's alweer en leuk verhaal. Ik kijk elke keer weer uit naar je blog en ook naar onze ontmoeting in juni. Kus, mam