Einde...

25 juli 2022 - Porto, Portugal

Lieve allemaal,

Het is zover. Het is 3:40 en Machteld en ik zitten samen bij gate 35. Om 05:00 vertrekt ons vliegtuig en om 8:35 komen we in Amsterdam aan. Beseffen doe ik het nog niet.

Twee uur terug zaten we nog op het terras met Zoe, Martina, Cecilia en Celine. We bespraken de afgelopen 5 maanden. De vele hoogtepunten maar ook de mindere dingen. Veel fijne herinneringen bestaan uit goede feestjes zoals queima das fitas, soa joa, Marts haar verjaardag, de kermis en de gaypride. Tijdens soa joa is het in de hele stad feest, om 00:00 wordt er vuurwerk afgestoken en mensen slaan elkaar met hamers op het hoofd (geen zorg; plastic hamers). We dansten deze nacht terwijl de zon al op was.

De laatste weken waren heerlijk. Het was warm (zeg maar 38 graden) en we brachten hele dagen door op het strand. Savonds aten we samen met vrienden en gingen we de stad in om de beste feestjes mee te pakken. We genoten een laatste keer van de zonsondergang in Jardim do Morro en we namen langzaam van iedereen afscheid. Gelukkig vliegen de meiden waar we het meest mee om zijn gegaan gelijk met ons terug naar hun thuisland. Dan hoef je niks te missen en blijf je ook niet alleen achter.

Wat betreft de opleiding is er een radio stilte. Onze eindpresentaties zijn goed verlopen dus we denken dat we het gehaald hebben, maar de cijfers laten nog op zich wachten. En het Portugese systeem kennende duurt dat ook nog wel even. Toch hebben we deze cijfers nodig om het laatste deel van de beurs te krijgen. En dat geld is meer dan welkom.

Het afscheid nemen van Zoe, Martina en Cecilia was verdrietig, maar we weten dat we elkaar weer gaan zien. Om het jaar een weekendje naar Parijs is geen straf. En wat betreft Zoe en Martina: die hebben komend jaar een stage in Amsterdam dus dat is al helemaal makkelijk.

Gelukkig komen we terug met de vierdaagse feesten en tijdens de zomervakantie. We hoeven dus nog niet direct terug naar het serieuze  leven. Afkicken wordt het waarschijnlijk wel. Want wat was het fijn en onbezorgd! En ik ga de goedkope sangria ongelofelijk missen.

1. Inez:
    25 juli 2022
    Ha meiden,
    Ja het was erg fijn om Machteld weer te zien na 4 maanden en wat woonden jullie daar leuk, Cato en Machteld! Porto is een leuke stad, niet alleen om enkele dagen te verblijven, maar ik geloof zeker ook om een tijdje als Erasmus student te wonen.
  2. Geert:
    26 juli 2022
    Hoi hoi Machteld en Cato! Volgens mij hebben jullie het heel goed gedaan in Porto! Fijn dat jullie een leuke tijd hebben gehad. Vijf maanden wereldwijzer. En we waren blij om Cato weer vast te kunnen houden (knuffeltje voor Machteld!). Maar ze was ook zo weer naar de 4- daagse in Nijmegen….. Het was leuk om jullie, en Porto, te bezoeken. Doei doei!